Javni prijevoz u Jaski - problem bez rješenja?
03.02.2014. / Nefertum IT
Javni prijevoz u Jastrebarskom već je godinama problem koji se ne rješava. Područje od oko 640 četvornih kilometara pod koje spadaju četiri općine i jedan grad s mnoštvom manjih mjesta, naselja i sela prometno je nedovoljno povezano i to je činjenica na koju se žale brojni građani.
Zanimljivo da jedan izuzetno prometan gradić, kroz koji prolazi državna cesta D1, autocesta A1 i željeznička pruga, gradić kroz koji se dnevno preveze tisuće privatnih automobila, ali i putničkih prijevoznika, teretnjaka i kamiona, nema organiziran adekvatan međumjesni prijevoz za potrebe vlastitih stanovnika.
Ono što primarno zabrinjava jest školski prijevoz koji je zbog nedavne promjene prijevoznika ponovo aktualizirao to pitanje.
Srednjoškolci bez prijevoza?
Podsjetimo, otkako usluge organiziranog školskog prijevoza umjesto Samoborčeka obavlja Čazmatrans – Nova d.o.o., prijevoz iz udaljenih mjesta do škole i natrag omogućen je samo učenicima osnovne škole i to samo u terminima kad počinje i završava nastava. Za sve druge aktivnosti učenici moraju koristiti linijski prijevoz, a budući da je prijevoznik različit moraju ga sami plaćati.
Srednjoškolci pak, putuju linijskim prijevozom kojeg vrši Samoborček d.o.o., Autotransport Karlovac ili pak HŽ, ali tu mogućnost imaju samo oni koji žive u mjestima koja su povezana tim linijama, koje su ionako rijetke.
U Srednjoj školi “Jastrebarsko” 206 učenika putnika putuje s 31 lokacije. Jedan od njih je i Josip, učenik 3. razreda trgovačke škole koji putuje na relaciji Lokošin Dol – Jastrebarsko. Nije mu jednostavno doći u školu, i kako sam kaže, putuje u vlastitom aranžmanu ili mu preostaje “švercanje” s osnovnoškolcima.
- Vozim se organiziranim prijevozom s osnovnoškolcima jer do mog mjesta ne vozi drugi bus. Tako idu i moji kolege do Volavlja i drugih mjesta. Neki puta vozač Čazmatranasa pusti i srednjoškolce, provuku se s klincima– priča nam Josip.
Školarci putnici zakinuti za izvannastavne sadržaje
Prijevoz je osnovnoškolcima osiguran jer je za njegovu organizaciju nadležna Zagrebačka županija koja je i osnivač Osnovne škole “Ljubo Babić”. Ove je godine javnom nabavom za prijevoznika odabran Čazmatrans čija je ponuda bila za trećinu jeftinija od ponude prijašnjeg prijevoznika Samoborčeka, što nam je objasnila Sanja Sertić, ravnateljica OŠ Ljubo Babić i članica Gradskog vijeća.
Ona je istaknula i probleme osnovnoškolaca putnika koji, iako im je osigurano ono osnovno, ipak ostaju jako zakinuti za sve dodatne, izvannastavne sadržaje.
- Problem prijevoza vrlo je složen. Naša škola ima 525 putnika koji u školu putuju iz 45 različitih lokacija. To je jedno ogromno područje koje nije lako organizirati. Ta djeca ne mogu sudjelovati u izvannastavnim aktivnostima koje ih zanimaju, dopunskoj ili dodatnoj nastavi, projektima i raznim drugim sadržajima koje škola organizira. Oni sada ne mogu doći linijskim prijevozom jer za njega moraju platiti kartu, ali je još veći problem što do određenih mjesta linijski prijevoz ni ne postoji – naglašava Sertić.
Izvannastavne aktivnosti problem su koji škola nastoji riješiti prilagođavanjem rasporeda i spajanjem školskih sati s dodatnom nastavom, ali to nije uvijek jednostavno.
- Dijelimo djecu u grupe za učenike putnike i učenike Jaskance, nastojimo aktivnosti vezati za nastavu te prilagoditi raspored slobodnim aktivnostima, što nije uvijek moguće. Problem je recimo priprema za natjecanje. Događa se da nadareni učenici odustaju od natjecanja jer nemaju kako doći na pripremu. Prijevoza ili nema ili je roditeljima skup. To je velika šteta za te dobre učenike – kaže ravnateljica Sertić.
Linije nisu isplative
Sanja Sertić na Gradskom je vijeću uputila prijedlog da Grad barem sufinancira linijski prijevoz učenika.
- Riješenje bi bilo da se uvede dodatan linijski prijevoz koji bi povezivao okolna mjesta. Samoborčeku linije nisu rentabilne. Onda da barem Grad sufinancira prijevoz učenika kako oni nebi bili zakinuti kako bi im se u većoj mjeri omogućio dolazak na izvannastavne aktivnosti. Grad se nije očitovao na moj upit, a gradonačelnik je odgovorio da u ovom trenutku nema financijskih sredstava za takav čin – rekla je Sertić.
Objašnjenje da se koncesionaru ne isplati uvođenje dodatnih linija na području Jastrebarskog nikako ne zadovoljava građane. Roditeljima je već dosta glumiti “taxi službu” bez koje mladi ne mogu do grada bilo da se radi o izvannastavnim aktivnostima ili pak druženju.
Roditeljska “Taxi služba”
- Naši tinejđeri vikendom, a pogotovo za vrijeme praznika, dok je u Jaski bilo klizalište, nisu mogli doći i otići bez roditeljske “taxi službe”. Kada nekako dođu u Jasku, tamo i potroše koju kunu, što je važno u održavanju malih privrednika na području grada i svima bi trebalo biti u interesu da se zabavljaju i troše u svom gradu – komentira naša čitateljica Edita R.
Osim na školarce, ograničenost kretanja može se primijeniti na sve generacije koje žive na udaljenijim mjestima. Ta sela, kako kažu građani, izumiru, mladi jedva čekaju da ih napuste, a teško je i starijim stanovnicima.
- Umiru sela Svetojanska. Jer ni mladi, a kamo li stari, ne mogu do Jaske kad im treba liječnik, ljekarna, banka, trgovina. Zar rukovodstvo Jaske misli da im je dosta 3 puta tjedno kombi sa dvadesetak artikala, uz cijenu 50 % veću nego u gradu? Umiru sela, a deklarativno se poziva ljude da sačuvaju stara ognjišta! Kome? Kako? Zbog čega? Kad ovakvom politikom ni oni koji još imaju starine na selu ne osjećaju da će moći spasiti još nešto od onoga što se spasiti može – tim je riječima na našoj Facebook stranici ovu temu komentirao čitatelj Krsto S.
Iz Grada nema odgovora
Po pitanju ovog problema i sami smo kontaktirali Gradsku upravu. Rečeno nam je da se radi o vrlo opširnoj temi za koju je potrebno više vremena kako bi se sastavio pisani odgovor. Odgovor na pitanje što Grad poduzima kako bi poboljšao uvjete prijevoza, a samim time i kvalitetu života građana udaljenih mjesta, nismo još dobili. Je li rješenje u decentralizaciji prigradskog prijevoza ili u uvođenju kombija ili minibusova koji bi dnevno kružili po manjim mjestima, građani mogu samo nagađati. Po svemu sudeći, ovom se problemu u Jaski tako skoro ne nazire kraj.
Zanimljivo da jedan izuzetno prometan gradić, kroz koji prolazi državna cesta D1, autocesta A1 i željeznička pruga, gradić kroz koji se dnevno preveze tisuće privatnih automobila, ali i putničkih prijevoznika, teretnjaka i kamiona, nema organiziran adekvatan međumjesni prijevoz za potrebe vlastitih stanovnika.
Ono što primarno zabrinjava jest školski prijevoz koji je zbog nedavne promjene prijevoznika ponovo aktualizirao to pitanje.
Srednjoškolci bez prijevoza?
Podsjetimo, otkako usluge organiziranog školskog prijevoza umjesto Samoborčeka obavlja Čazmatrans – Nova d.o.o., prijevoz iz udaljenih mjesta do škole i natrag omogućen je samo učenicima osnovne škole i to samo u terminima kad počinje i završava nastava. Za sve druge aktivnosti učenici moraju koristiti linijski prijevoz, a budući da je prijevoznik različit moraju ga sami plaćati.
Srednjoškolci pak, putuju linijskim prijevozom kojeg vrši Samoborček d.o.o., Autotransport Karlovac ili pak HŽ, ali tu mogućnost imaju samo oni koji žive u mjestima koja su povezana tim linijama, koje su ionako rijetke.
U Srednjoj školi “Jastrebarsko” 206 učenika putnika putuje s 31 lokacije. Jedan od njih je i Josip, učenik 3. razreda trgovačke škole koji putuje na relaciji Lokošin Dol – Jastrebarsko. Nije mu jednostavno doći u školu, i kako sam kaže, putuje u vlastitom aranžmanu ili mu preostaje “švercanje” s osnovnoškolcima.
- Vozim se organiziranim prijevozom s osnovnoškolcima jer do mog mjesta ne vozi drugi bus. Tako idu i moji kolege do Volavlja i drugih mjesta. Neki puta vozač Čazmatranasa pusti i srednjoškolce, provuku se s klincima– priča nam Josip.
Školarci putnici zakinuti za izvannastavne sadržaje
Prijevoz je osnovnoškolcima osiguran jer je za njegovu organizaciju nadležna Zagrebačka županija koja je i osnivač Osnovne škole “Ljubo Babić”. Ove je godine javnom nabavom za prijevoznika odabran Čazmatrans čija je ponuda bila za trećinu jeftinija od ponude prijašnjeg prijevoznika Samoborčeka, što nam je objasnila Sanja Sertić, ravnateljica OŠ Ljubo Babić i članica Gradskog vijeća.
Ona je istaknula i probleme osnovnoškolaca putnika koji, iako im je osigurano ono osnovno, ipak ostaju jako zakinuti za sve dodatne, izvannastavne sadržaje.
- Problem prijevoza vrlo je složen. Naša škola ima 525 putnika koji u školu putuju iz 45 različitih lokacija. To je jedno ogromno područje koje nije lako organizirati. Ta djeca ne mogu sudjelovati u izvannastavnim aktivnostima koje ih zanimaju, dopunskoj ili dodatnoj nastavi, projektima i raznim drugim sadržajima koje škola organizira. Oni sada ne mogu doći linijskim prijevozom jer za njega moraju platiti kartu, ali je još veći problem što do određenih mjesta linijski prijevoz ni ne postoji – naglašava Sertić.
Izvannastavne aktivnosti problem su koji škola nastoji riješiti prilagođavanjem rasporeda i spajanjem školskih sati s dodatnom nastavom, ali to nije uvijek jednostavno.
- Dijelimo djecu u grupe za učenike putnike i učenike Jaskance, nastojimo aktivnosti vezati za nastavu te prilagoditi raspored slobodnim aktivnostima, što nije uvijek moguće. Problem je recimo priprema za natjecanje. Događa se da nadareni učenici odustaju od natjecanja jer nemaju kako doći na pripremu. Prijevoza ili nema ili je roditeljima skup. To je velika šteta za te dobre učenike – kaže ravnateljica Sertić.
Linije nisu isplative
Sanja Sertić na Gradskom je vijeću uputila prijedlog da Grad barem sufinancira linijski prijevoz učenika.
- Riješenje bi bilo da se uvede dodatan linijski prijevoz koji bi povezivao okolna mjesta. Samoborčeku linije nisu rentabilne. Onda da barem Grad sufinancira prijevoz učenika kako oni nebi bili zakinuti kako bi im se u većoj mjeri omogućio dolazak na izvannastavne aktivnosti. Grad se nije očitovao na moj upit, a gradonačelnik je odgovorio da u ovom trenutku nema financijskih sredstava za takav čin – rekla je Sertić.
Objašnjenje da se koncesionaru ne isplati uvođenje dodatnih linija na području Jastrebarskog nikako ne zadovoljava građane. Roditeljima je već dosta glumiti “taxi službu” bez koje mladi ne mogu do grada bilo da se radi o izvannastavnim aktivnostima ili pak druženju.
Roditeljska “Taxi služba”
- Naši tinejđeri vikendom, a pogotovo za vrijeme praznika, dok je u Jaski bilo klizalište, nisu mogli doći i otići bez roditeljske “taxi službe”. Kada nekako dođu u Jasku, tamo i potroše koju kunu, što je važno u održavanju malih privrednika na području grada i svima bi trebalo biti u interesu da se zabavljaju i troše u svom gradu – komentira naša čitateljica Edita R.
Osim na školarce, ograničenost kretanja može se primijeniti na sve generacije koje žive na udaljenijim mjestima. Ta sela, kako kažu građani, izumiru, mladi jedva čekaju da ih napuste, a teško je i starijim stanovnicima.
- Umiru sela Svetojanska. Jer ni mladi, a kamo li stari, ne mogu do Jaske kad im treba liječnik, ljekarna, banka, trgovina. Zar rukovodstvo Jaske misli da im je dosta 3 puta tjedno kombi sa dvadesetak artikala, uz cijenu 50 % veću nego u gradu? Umiru sela, a deklarativno se poziva ljude da sačuvaju stara ognjišta! Kome? Kako? Zbog čega? Kad ovakvom politikom ni oni koji još imaju starine na selu ne osjećaju da će moći spasiti još nešto od onoga što se spasiti može – tim je riječima na našoj Facebook stranici ovu temu komentirao čitatelj Krsto S.
Iz Grada nema odgovora
Po pitanju ovog problema i sami smo kontaktirali Gradsku upravu. Rečeno nam je da se radi o vrlo opširnoj temi za koju je potrebno više vremena kako bi se sastavio pisani odgovor. Odgovor na pitanje što Grad poduzima kako bi poboljšao uvjete prijevoza, a samim time i kvalitetu života građana udaljenih mjesta, nismo još dobili. Je li rješenje u decentralizaciji prigradskog prijevoza ili u uvođenju kombija ili minibusova koji bi dnevno kružili po manjim mjestima, građani mogu samo nagađati. Po svemu sudeći, ovom se problemu u Jaski tako skoro ne nazire kraj.